Warszawa,
11
kwietnia
2022
|
10:13
Europe/Amsterdam

Popularny trend pod lupą – praca zdalna Polaków w badaniu VELUX

LEAD

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez VELUX we współpracy z Ipsos, 46% osób pracujących zdalnie deklaruje, że robi to cztery lub pięć dni w tygodniu. Globalna zmiana modelu pracy, która nastąpiła w ciągu ostatnich dwóch lat, spowodowała gwałtowny wzrost zapotrzebowania na przestrzeń w domu przeznaczoną na home office. Aż 43% osób pracujących zdalnie przez co najmniej jeden dzień, planuje przeprowadzić w domu remont, aby dostosować go do takiego trybu pracy, a 62% już wprowadziło takie zmiany. Światło naturalne to jeden z najważniejszych czynników tworzących idealne miejsce pracy, zaraz po infrastrukturze IT i sprzęcie biurowym.

Firma VELUX przeprowadziła globalne badanie1, aby dowiedzieć się, co Polacy myślą na temat pracy zdalnej, z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć, i czego potrzebują do stworzenia przestrzeni sprzyjającej pracy z domu. Większość respondentów uważa, że w ich przypadku podział na życie prywatne i zawodowe jest obecnie dobrze wyważony, a nawet woleliby częściej pracować z domu ze względu na zalety tego rodzaju pracy: 43% respondentów z Polski uważa, że oszczędza czas przeznaczony na dojazdy do pracy, 47% oszczędza pieniądze wydawane na jedzenie, ubranie i transport, a 37% twierdzi, że dzień pracy jest bardziej elastyczny. Jeśli chodzi o korzyści osobiste, 66% osób pracujących zdalnie zgodziło się z tym, że dzięki pracy z domu czują większą swobodę, 60% stwierdziło, że ma więcej wolnego czasu, a 54%, że poprawia to ogólną jakość ich życia.

– mówi Agnieszka Kamińska, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej i CSR w Grupie VELUX.

Praca z domu i model hybrydowy najprawdopodobniej zostaną z nami na dłużej. Możemy założyć, że będzie to miało wpływ na każdy aspekt naszego życia, w tym na sposób, w jaki projektujemy, aranżujemy i remontujemy nasze domy i mieszkania
 

– mówi Agnieszka Kamińska, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej i CSR w Grupie VELUX.

Praca zdalna spowodowała, że Polacy zaczęli przywiązywać dużą wagę do stworzenia odpowiednich warunków do pracy z domu. Jedną z największych potrzeb, którą dostrzega 6 na 10 pytanych jest dostęp do światła naturalnego. Światło dzienne jest dla nich bardzo lub niezwykle ważne – tak jak świeże powietrze (57%) i temperatura w pomieszczeniu (56%). Jednocześnie tylko 42% respondentów jest naprawdę zadowolonych z dostępu do światła dziennego w obecnym miejscu przeznaczonym do pracy.

Jak stworzyć najlepszą przestrzeń do pracy z domu

Idealne miejsce do pracy z domu - pomagające się skoncentrować i zachować motywację do pracy - to dodatkowa przestrzeń oświetlona światłem naturalnym, przewietrzona, oddzielona od innych części domu. Jeżeli szukamy miejsca, które można by zaadaptować na potrzeby biura w domu, doskonałym rozwiązaniem będzie poddasze nieużytkowe, gdyż ma szczególnie przytulny klimat i pomaga oddzielić życie prywatne od obowiązków służbowych. A doświetlenie pomieszczenia i dostęp do świeżego powietrza, dzięki oknu dachowemu to najłatwiejszy sposób na przekształcenie go w biuro domowe i poprawienie warunków pracy. Wydaje się, że coraz więcej osób korzysta z tej możliwości - 17% Polaków pracujących zdalnie, już przekształciło swoje nieużytkowe poddasze w miejsce nadające się do zamieszkania i pracy.

Miejsce do pracy w domu nie tylko musi być wygodne i umożliwiać wydajną pracę, lecz także powinno pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie, zdrowie psychiczne i fizyczne. Dlatego tak ważny jest lepszy dostęp do światła dziennego i świeżego powietrza

— powiedziała Agnieszka Kamińska.

Dostrzega to coraz więcej Polaków. Z badania wynika, że instalowanie lub wymiana okien, są trzecim najważniejszym elementem przekształcania przestrzeni domowej w miejsce pracy, zaraz za zakupem nowych mebli i wyposażenia oraz malowaniem czy odnawianiem ścian. Jak wynika z badania 14% respondentów już zamontowało lub wymieniło okna, doceniając benefity światła dziennego. Warto pamiętać, że lokalizację i wielkość okien dachowych można łatwo dostosować do potrzeb aranżacyjnych przestrzeni, którą chcemy doświetlić.

Dostosowanie domu do pracy zdalnej, która najprawdopodobniej zagościła u nas na dobre, zachowując przy tym równowagę między życiem prywatnym i zawodowym, będzie dla nas coraz ważniejsze. Dlatego w naszym najlepszym interesie leży stworzenie takiej przestrzeni na home office, która będzie sprzyjać motywacji do pracy, i co najważniejsze – zapewni nam zdrowie i komfort.

_________________                                    

1 Firma VELUX we współpracy z Ipsos przeprowadziła ankietę wśród 15 504 respondentów z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Belgiii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Danii, Szwecji, Francji, Hiszpanii, Włoch, Republiki Czeskiej, Polski, USA i Australii w badaniu zatytułowanym „The Work from Home Experience, 2021” [„Doświadczenie pracy z domu, 2021”].

Informacje o Grupie VELUX

Od blisko 80 lat Grupa VELUX tworzy lepsze warunki do życia dla ludzi na całym świecie, dostarczając więcej światła dziennego i świeżego powietrza przez dach. Oferta VELUX obejmuje okna do poddaszy oraz system doświetleń modułowych, żaluzje  rolety dekoracyjne, różnego rodzaju osłony przeciwsłoneczne, rolety zewnętrzne oraz systemy i rozwiązania stosowane w inteligentnych domach. Produkty te pomagają stworzyć zdrowy i zrównoważony klimat wewnętrzny, idealny do pracy, nauki, zabawy i odpoczynku. Działamy globalnie – z przedstawicielstwami handlowymi i zakładami produkcyjnymi w ponad 40 krajach, zatrudniamy około 16 000 pracowników. Grupa VELUX należy do VKR Holding A/S, którego jedynym właścicielem są organizacje non-profit (FUNDACJE VELUX) oraz rodzina założyciela. W 2020 roku VKR Holding osiągnął przychody w wysokości 2,9 mld euro, a FUNDACJE VELUX przekazały na cele charytatywne 178 milionów euro. Więcej informacji na stronie www.velux.com

Informacja o Grupie VELUX i spółkach siostrzanych w Polsce

Grupa VELUX i spółki siostrzane w Polsce, należące do duńskiego holdingu VKR, są największym producentem i eksporterem okien dachowych w Polsce, a ich poziom obrotów wynosi ponad 2 mld zł. Zatrudniają ponad 5600 osób, w tym większość w czterech zakładach zlokalizowanych w Gnieźnie (dwie fabryki), Namysłowie i Wędkowach koło Tczewa. Firma cały czas się rozwija i inwestuje w nowe technologie, dbając jednocześnie o najwyższe standardy jakości, bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Grupa VELUX i spółki siostrzane zainwestowały w Polsce około 900 mln zł w modernizację i rozwój fabryk. Grupa VELUX jest obecna w Polsce od 30 lat. Aktywnie uczestniczy w życiu gospodarczym i społecznym kraju, w tym życiu społeczności lokalnych. W Polsce działają FUNDACJE VELUX, które przekazały ok. 140 mln zł na wsparcie organizacji społecznych realizujących projekty zapobiegające wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży. Podstawą działalności firmy VELUX jest społeczna odpowiedzialność, której koncepcja i obszary działania prezentowane są w regularnie publikowanych raportach CSR. Więcej informacji na www.velux.pl